فرشته رستگار؛ جمال صادقی؛ علیرضا همایونی؛ وحید فلاح
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی روابط ساختاری کنشهای اجرایی با درگیری تحصیلی با میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشآموزان متوسطه اول شهرستان ساری بود.روش: این پژوهش همبستگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول در پایه نهم شهرستان ساری در سال 1398 بودند.280 دانشآموز ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی روابط ساختاری کنشهای اجرایی با درگیری تحصیلی با میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشآموزان متوسطه اول شهرستان ساری بود.روش: این پژوهش همبستگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول در پایه نهم شهرستان ساری در سال 1398 بودند.280 دانشآموز به عنوان حجم نمونه بدین صورت که ابتدا از بین تمامی12 مدسه شامل دولتی 8 مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و در مرحله دوم 10 کلاس (30 نفر) به صورت تصادفی از بین تمامی کلاسها با توجه به معیارهای ورودی و رعایت ملاحظات اخلاقی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، پرسشنامه کنشهای اجرایی نجاتی (2013)، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994) بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS-18 و Amos-23 و روشهای آماری توصیفی وآمار استنباطی در سطح معناداری 99/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که کنشهای اجرایی با درگیری تحصیلی با میانجیگری عدمتحملبلاتکلیفی ارتباط داشت (987/0=AGFI، =042/0RSMEA). از طرفی رابطه مستقیم معناداری بین عدمتحملبلاتکلیفی و کنشهای اجرایی(34/0- r= ،01/0>p) و درگیری تحصیلی (31/0- r= ،01/0>p) مشاهده شد. همچنین بین کنشهای شناختی و درگیری تحصیلی همبستگی مستقیم معناداری(34/0 r= ،01/0>p) وجود داشت. به طور کلی مدل برازش شده نشان داد اثرات مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم 83 درصد از متغیر درگیری تحصیلی توسط عدم تحمل بلاتکلیفی و کنشهای اجرایی قابل تبیین میباشد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، کنشهای شناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی با درگیری تحصیلی دانش آموزان در مقطع متوسطه اول در ارتباط بود.